تولیل تری آزول

تولیل تری آزول (TTA)

Items Index
Appearance White or light yellow granular
Content, % ۹۹٫۵ min
Moisture, % ۰٫۲ max
Melting point, ℃ ۸۰٫۰-۸۶٫۰
Ash content, % ۰٫۰۵ max
Colour (Hazen) ۴۵ max
PH ۵٫۵-۶٫۵

تولیل تری آزول (TTA) دارای فرمول مولکولی   C7H7N3 وجرم مولیg/mol   ۱۶/۱۳۳  می باشد. این ماده به صورت پودر یا گرانول سفید یا زرد روشن است و ترکیبی از ۴ متیل بنزوتری آزول و ۵ متیل بنزوتری آزول می باشد و در حلال های آلی مانند بنزن،الکل ،تولوئن و کلروفرم قابل حل شدن می باشد ولی در آب به سختی حل می شود.TTA به طور عمده به عنوان مهار کننده زنگ زدگی و خوردگی فلزات مانند (نقره ،مس، روی،سرب و نیکل و …) مورد استفاده قرار می گیرد . زمانیکه مس در محلولی از تولیل تری آزول غوطه ور می شود کمپلکسی در سطح مس تشکیل می شود که لایه واکنش ناپذیر و مقاوم و نامحلول در آب و بسیاری از حلالهای شیمیایی است و از خوردگی و زنگ زدن مس و آلیاژهای آن جلوگیری می کند. و همچنین می توان به عنوان عامل ضد خوردگی در سیستم های خنک کننده استفاده شود.

از تولیل تری آزول می توان برای تصفیه در چرخه آب ، ضدیخ برای اتومبیل ها، ضد تیرگی در چاپ عکس ها و تثبیت کننده ترکیبات ماکرومولکولی ، تنظیم کننده رشد گیاهان ، روان کننده مواد افزودنی ، جذب کننده اشعه ماورابنفش و … استفاده کرد.این ماده بعنوان بازدارنده خوردگی در سیستمهای سیرکولاسیون آب سرد، صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی وغیره نیز کاربرد دارد و اغلب با ترکیب کوپلیمرها ، بهمراه فسفوناتهایی مانند ATMP و HEDP ، بهمراه بنزو تری آزول وسایر مواد تصفیه آب استفاده می شود.

تولیل تری آزول دارای دمای جوش ۳۱۷ درجه سانتی گراد و دمای ذوب ۸۳ درجه سانتی گراد می باشد.خاصیت بازدارندگی  TTAاز بنزوتری آزول بیشتر است و دلیل آن بخاطر وجود گروه متیل موجود در TTA می باشد که گروهی ناقطبی است و باعث افزایش خاصیت هیدروفوبیکی سطح فلزاتی مانند مس می شود.

برای مشاهده آنالیز محصول گزینه زیر را کلیک کنید