بنزالکونیوم کلراید (BKC)

بنزالکونیوم کلراید چیست و چه کاربردی دارد؟شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که بخواهید بیشتر راجبه این ماده ضدعفونی کننده و نگهدارنده بدانید.حال باهم می خواهیم به بررسی آن بپردازیم.پس در ادامه این مقاله در خصوص کلرید بنزالکونیوم با ما در کیمیاگران نفت همراه باشید.

بنزالکونیوم کلرید که نام های اختصاری ( BAC  یا BKC یا BZK ) شناخته می شود  دارای فرمول مولکولی C21H38 NCL  و جرم مولی g/mol ۳۴  می باشد . بسته به خلوص آن از بی رنگ تا زرد کم رنگ متغیر است. بنزالکونیوم کلرید نوعی از سورفاکتانت های کاتیونی می باشد این ماده به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده در مصارف بیمارستانی ، دام و بهداشت شخصی استفاده می شود و هم چنین به عنوان ضد کپک، عامل آنتی استاتیک و عامل امولسیون کننده و افزودنی در بافندگی و رنگرزی استفاده می شود.

این ماده به دلیل وجود خاصیت شویندگی (سورفاکتانت ) و ضدعفونی کننده عملکرد در برابر باکتری ها، جلبک ها و قارچ ها دارد و به راحتی در استون و اتانول حل می شود ولی در آب انحلال پذیری کندی دارد و در نهایت این محلول ها هنگامی که تکان داده می شوند کف می کنند و در صورت غلیظ بودن دارای طعم و بوی تلخ هستند.مزیتی که بنزالکونیوم کلرید نسبت به سایر مواد ضدعفونی کننده دارد این است که آنتی بیوتیک های مبتنی بر اتانول یا ضدعفونی کننده ها یا هیدرژن پراکسید ضدعفونی کننده مشترک نیست ،همچنین هنگام مصارف این ترکیب بر روی پوست خراش شده باعث سوزش نمی شود.

بنزالکونیوم کلرید اغلب به عنوان یک ماده نگهدارنده در قطره های چشمی مورد استفاده قرار می گیرد و نیز یک کاتالیست انتقال فاز اصلی است ، و یک عامل فناوری مهم در سنتز ترکیبات آلی از جمله دارو ها می باشد.

این ماده در محصولاتی مانند ضد عفونی کننده های دست ، دستمال مرطوب ، شامپو ، دئودورانت و مواد آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

بنزالکونیوم کلراید